Apelsin- och chilikyckling

Just det fick bli min middag en afton som den här! 

Du behöver: 
1 kycklinfilé.
1/4 apelsin, både skal och saft.
1/4 lime.
0.5 dl kvarg.
1/2 kycklingfond.
Lite soja.
Lite honung.
1/2 tsk sambal oelek.
Väldigt lite färsk chili.

Gör såhär:
Skala bort skalen med en potatisskalare.
Skär skalen i tunna strimlor.
Pressa i saften i en kastrull och tillsätt även skal, kvarg, kycklingfond, soja, honung, sambal oelek och chili.
Koka upp (kvargen skär sig men det smakar lika gott ändå).
Salta och peppra kycklingfilén och bryn på båda sidor.
Lägg kycklingen i kastrullen med såsen och låt småputtra till kycklingen är genomkokt.

(Kan även säga att jag gillar stark mat och om du inte gör det, ta mindre sambal oelek och strunta i chilin!)


Till kycklingen hade jag ugnsbakad morot, palsternacka och pumpa. Jag hade velat ha några sparrisar till också, men jag var så hungrig att jag inte orkade haha!
Det här är nog min favoriträtt! Så. himla. gott. 


Kommentarer
Postat av: Freak

Älskar dina recept!!!!!!!!!!!

Svar: Taaack hörrö! :D Det gör jag med hihi
ELIN

2012-11-05 @ 23:24:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0