Glöm för guds skull inte vattnet!


Hur mycket vatten dricker ni egentligen under en dag, och hur ofta?


En normalperson behöver få i sig ungefär 2,5 liter vatten under en dag. Mycket av det får de flesta i oss via maten och ca 3 dl vatten bildas när kroppen bryter ner proteiner. 
Vi som tränar behöver dock få i oss betydligt mer eftersom vi svettas som dårar, eller hur?
Jag tror att det är många som dricker vatten "fel", på så sätt att de häller i sig mycket vatten på samma gång istället för att sprida ut det under dagen. Dricker man mycket vatten på samma gång så kissar du ut en hel del av det, men gör du istället tvärt om och dricker mindre men oftare, så hinner kroppen ta upp mycket av det och kommer kroppen tillgodo!

Under träningen då? Visste ni att om du inte druckit tillräckligt av vatten "mindre och ofta" så fungerar inte blodcirkulationen lika bra och det gör att blodet inte kan få ut värmen som bildas i kroppen (svettas). Återhämtningen efter träningen blir även sämre och det tar längre tid.

För dig som vill hålla vikten och har svårt att både bli mätt och behålla mättnadskänslan längre. Drick två glas vatten en stund innan du ska äta. Det gör att magen blir lite fullare och du behöver inte lika mycket mat för att bli mätt. Känner du att du blir hungrig, trots att du ätit, innan det är dags för nästa mål? Drick vatten!
Oftast är man inte hungrig utan bara uttråkad!

Kallt vatten ökar förbränningen eftersom kroppen använder energi för att värma det kalla vattnet till vår kroppstemperatur.

Jag vet inte hur mycket vatten jag själv får i mig under en dag. Under mina träningspass brukar jag oftast dricka en hel liter, sedan dricker jag vatten till varje måltid och några stora koppar te varje dag!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0