Att förbränna fett

Anonym:
kan du inte göra ett inlägg om hur man förbränner fett och vad man ska göra för att få smalare ben? helst innelår. vet inte hur jag ska göra...
 
svar: För det första kan jag säga att alla inte kan få ett så kallad "thigh gap". Det handlar om hur din muskulatur ser ut. Och för det andra kan man inte punktförbränna fett! Vad jag kan hjälpa dig med är hur du förbränner fett.

Träna styrketräning. Som jag sagt ett antal gånger så förbränner muskler fett. Får du större muskulatur förbränner du mer fett eftersom du får högre energiförbrukning.
Jag brukar styrketräna ungefär 3 dagar i veckan.
    - Ät mer protein. För att bygga muskler behövs protein (2 gram protein/kg kroppsvikt). 
    - Sov ordentligt.
Sov ungefär 8 timmar per natt och ha en bra dygnsrytm. Inte nog med att du blir ordentligt           utvilad, det sägs även att man förbränner fler kalorier än de som sover dåligt.


Konditionsträna.
 Ju mer du flåsar och svettas ju mer förbränner du under högintensiv konditionsträning (Läs om t.ex. HIIT).
Dina inre mekanismer (syretillförseln till musklerna, gasformutbytet i lungorna, regleringen av kroppstemeratur osv) behöver arbeta hårdare och detta kräver kalorier. På grund av den här störningen så kommer metabolismen att vara högre under en längre tid även efter träningen.

Ät bra. Det viktigaste av allt är att hålla koll på sin kost. Oavsett hur mycket du tränar så kommer du inte se resultat om du lever på makaroner och vitt bröd (läs om kost).
Huruvida du går ner i vikt eller inte handlar om din energibalans som är förhållandet mellan hur mycket energi du får in, jämfört med hur mycket du förbrukar.
Din energiförbrukning kan man dela upp i två delar; ditt basala energibehov och det du förbrukar genom fysisk aktivitet.
Det basala energibehovet är den energi som går åt bara av att kroppen ska fungera.
För att räkna ut ditt basala energibehov:
För män:

Basalmetabolism = 66,5 + ( 13,75 x Kroppsvikt i kg ) + ( 5,003 x Längd i cm ) – ( 6,755 x Ålder i år )

För kvinnor:

Basalmetabolism = 655,1 + ( 9,563 x Kroppsvikt i kg ) + ( 1,850 x Längd i cm ) – ( 4,676 x Ålder i år )

Det går åt ca 1382 kalorier bara för min kropp att fungera, om jag då lägger på kalorierna jag bränner genom fysisk aktivitet är jag då uppe i 2142 kalorier (på ett ungefär. Googla för att räkna ut ditt).
För att bli av med fett behöver du äta mindre än vad du gör av med. Man brukar säga att det är lagom att ha ett energiunderskott på 500 kalorier.
Jag ska alltså äta runt 1642 kalorier per dag.
Du kan räkna varenda kalori du får i dig, men då blir man tokig. Det finns appar att ladda ner om du vill veta på ett ungefär. 
Att skapa ett energiunderskott: Ät mindre, rör på dig mer.
 
Ät var tredje timme. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag.

Ett sista råd: de små sakerna gör skillnad!
Att promenera istället för att ta bussen, att strunta i det där extra glaset mjölk. Några kalorier här och där kan göra stor skillnad. Åt båda hållen!

Men som sagt, alla kan inte få det där efterlängtade thighgapet och man kan inte punktförbränna fett! 
Jag hoppas att det har hjälpt er lite på traven! :)



Jag har inte heller något sådant thighgap!

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0