Jag gjorde det! - HIIT träning



Jag klarade en timme av HIIT på bandet och det känns sååå bra! Jag känner verkligen att min astma och min kondition har blivit så mycket bättre sedan jag började med intervaller. 
Jag kan inte förklara hur jobbigt jag tyckte det var i början och hur många astma-anfall jag fick under ett pass. Men jag bara andades ut anfallet och fortsatte till nästa anfall och fortsatte så!
Det SKA vara jobbigt! Man SKA pusha sig själv till the limit! Annars förbättras du inte.

Förutom förbättringen av astman och konditionen kan jag dessutom se skillnad på min kropp sedan jag började med HIIT (High Intensive Intervall Training). Musklerna har blivit mer tonade på grund av minskningen av underhudsfett som är tack vare HIIT (och såklart kosten).
 


HIIT
HIIT är det bästa sättet att förbättra konditionen och öka metabolismen, som i sin tur gör att du förbränner fett snabbare. Även i viloläge!
Det har även en hormonisk påverkan då det faktiskt stimulerar tillväxthormoner, som har anaboliska egenskaper. Det gör att du som styrketränar får en ökad mängd muskelmassa lättare!

Jag brukar köra efter 1:2.
Jag springer nästan det fortaste jag kan (14 på bandet) i ca 30 sek och sedan promenerar jag (7 på bandet) i 60 sek.
(De sista 20 minutrarna idag joggade jag dock under "vilopauserna", då min kondition har blivit så mycket bättre! YAY!)

Är du nybörjare kan du köra efter 1:3 eller 1:4.
30 sek högt tempo, 90 sek promenera. 30 sek högt tempo, 2 min promenera.
Man får anpassa sig lite för vilken fitnessnivå man ligger på, men ni förstår principen!

Glöm inte att pusha er på varje träningspass! Försök förbättra er hela tiden!
JAG VET ATT NI KAN!


 

Kommentarer
Postat av: Cecilia

grymt jobbat!! Och tack för inspo :)

Svar: Tack så mycket! Vad roligt att höra!! :)
ELIN

2012-10-10 @ 18:51:02
URL: http://ceciliajacobson.devote.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0