Protein

Mitt proteinpulver har börjat ta slut så jag tog mig en sväng till Energy Fys för att köpa mer! Den här gången fick det bli med smak av choklad och mint. Den är gudomlig! Jag får göra mig en milkshake av den till mellanmål sedan!
Det innehåller 6% kolhydrater, 6% fett och hela 83% protein!
En portion, ca 0,8 dl pulver blandat med 2 dl vatten eller mjölk, innehåller alltså 24 gram protein och ligger bara på 119 kalorier. Perfekt till återhämtning efter träning eller som mellanmål! 



När vi ändå pratar protein tänkte jag ta upp det där med kvarg, som jag har fått en fråga om vad det egentligen är.
Kort sagt så är det en slags färskost gjord på surmjölk och det är väldigt proteinrikt! Det är samma sak som kesella.
Jag köper min kvarg från Lidl som har en fetthalt på 0,5%! En portion på 100 gram ligger på 70 kalorier och 12 gram protein! Den är även den billigaste.
Protein behövs alltså för att bygga muskler och det dagliga intaget av protein för en styrketränare bör ligga på 2 gram protein/kg kroppsvikt (detta kan såklart debatteras men det är vad jag går efter). 
Jag som väger 54 kg behöver alltså ca 108 gram protein per dag.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0