Stekt pumpa

Dagens lunch fick bli stekt butternutpumpa. 

Såhär gjorde jag:
Hacka pumpan i bitar med skalet på.
Lägg i stekpannan och häll över lite olja.
Pressa ner två stora vitlöksklyftor.
Tillsätt lite färsk, hackad röd chili.
Salta och peppra.
Lägg till gul lök.
Stek till pumpan blir mjuk! 

Perfekt till en bit kött!



Pumpafröna rostade jag i ugnen och de blev så goda! 

Såhär gjorde jag: 
Sätt ugnen på 200°C
Lägg kärnorna i en skål.
Häll lite olja och salt över.
Lägg på en plåt och sätt in i ugnen i ca 7 min!




 Visste ni att butternutpumpan innehåller höga halter av kalium, som är bra bl.a. för musklernas funktion, nervernas funktion, vattenbalansen och blodtrycket. Den innehåller även höga halter av betakaroten och andra B-vitaminer.
 

Kommentarer
Postat av: Freak

Kan man hyra in dig som kock ;) haha

Svar: Haha såklart! ;)
ELIN

2012-10-23 @ 10:14:13
Postat av: Freak

Då har du en helkväll att vänta i framtiden ;) hahaha

2012-10-23 @ 20:08:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0