Recept på nyttig äppelpaj

Du behöver:
6 äpplen
Fiberhavregryn
Cornflakes
Rapsolja
Flytande honung
Kanel
Russin
Valnötter
Kokosflingor

Gör såhär: 
Sätt ugnen på 200°C.
Smörj formen med lite olja.
Skala äpplen och skiva ner det i pajformen
Blanda havregryn, cornflakes, kokosflingor, olja och honungen i en bunke. Jag mätte inte riktigt hur mycket jag använde men ungefär 2 dl havregryn, 3 dl cornflakes, 2 msk kokos, 0,5 dl olja, 2 msk honung. Jaa på ett ungefär. Beroende på hur mycket smul"deg" du vill ha! Mosa cornflakes lite.
Lägg i valnötterna och russinen bland äpplena i pajformen.
Strö kanel över äpplena.
Häll på blandningen med cornflakes, havregryn och kokos över äpplena.
Ställ in i mitten av ugnen i ungefär 15 min (vill du ha mosiga äpplen får den stå inne längre, men akta så att blandningen ovanpå inte bränns).

Jag gjorde även en vaniljsås, dock inte fullt lika nyttig eftersom jag inte hade nyttigheterna jag behövde.. 
Du behöver:
1 ägg
2 dl mjölk
2 msk vetemjöl
1 msk socker (helst steviaströ)
2 tsk vaniljsocker (helst vaniljstång)

Gör såhär:
Blanda ihop allt, utom vaniljen, i en kastrull och låt såsen puttra medan du vispar under tiden. Annars kan det lätt fastna i botten. Lägg i vaniljen sist

 

Kommentarer
Postat av: emma

ska definitivt prova detta recept! :)

Svar: Jaa det tycker jag! :D Jag tycker att jag lyckades riktigt bra med det :)
ELIN

2012-09-25 @ 07:22:30
URL: http://eemmafoss.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0