Kolhydrater, protein och träning

Jag har en fråga angåenda mat och träning :) Jag väger 70 kg och tränar 3-5 ggr/ v. Är det så att man ska förbruka mer energi än vad man får i sig för att gå ner i vik eller kan man äta normalt :o? 

Sen ska man äta mycket kolhydrater efter träning eller inte , alla säger olika :( Har även funderat på proteinpulver eller ngt liknande efter träning men vad hjälper det med och är det nödvändigt ? Tack på förhand ! ha det så bra, du är verkligen en STOR inspiration till mig :)

Svar: Hejhej!
Ja det är precis så det går till. Hur mycket du tycker är normalt att äta vet jag ingenting om så det kan jag inte uttala mig om men vill man gå ner i vikt så måste man förbruka fler kalorier än vad man får i sig!

Angående kolhydrater och fettförbränning så behöver man en viss mängd kolhydrater för att faktiskt kunna bränna fett och hjärnan behöver kolhydrater för att forsätta fungera. Får hjärnan för lite kolhydrater så kan man hamna i ett tillstånd som kallas "ketos" vilket i värsta fall kan leda till koma. Därför skulle jag aldrig rekommendera någon att vara utan kolhydrater. Det är inte hälsosamt och det kommer jag aldrig förespråka om.
Kolhydrater är även vår främsta energikälla. Jag t.ex, som tränar 6 styrkepass och 4 konditionspass i veckan behöver verkligen kolhydrater för att behålla min energi.
Vill man gå ner i vikt kan det dock vara optimalt att minska på kolhydraterna. 
Oavsett så tycker jag att man enbart bör hålla sig till långsamma kolhydrater. 
Att få i sig lite kolhydrater efter träning är inte fel för återhämtningen! Men MYCKET kolhydrater efter träning skulle inte behövas om du inte t.ex. har gjort ett långdistanslöp :)

Angående proteinpulver efter träning så är det självklart inte nödvändigt, men jag själv tycker det är en toppengrej. Eftersom våra muskler behöver protein för att kunna utvecklas till det bättre så är det skitbra att fylla på med snabbt protein efter träning! Du kan såklart dricka en halvliter mjölk eller ett par ägg efter träning, men det är snabbt och smidigt med proteinshakes och det är så mycket färre kalorier i.

Hoppas det här hjälpte dig! :) Tack så jättemycket, vad roligt att höra! Ha det gott, kram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0