Olika träningsprogram

Hej Elin! 
Du verkar vara duktig inom ämnet träning & hälsa så skulle vilja fråga dig om du skulle vilja göra ett inlägg med lite fakta om högintensiv, lågintensiv träning & HIIT träning? Just detta tycker jag är jätteförvirrande & förstår inte riktigt villket som är bäst att träna. 

Tack för en superbra blogg. Kramar


Svar: Hej på dig! Tack så mycket going! :) 

Vilket som är bäst att träna beror på vad du vill uppnå. Vill du bli grym på explosivitet och intervaller så är den bästa träningen högintensiv-  och HIIT träning. Vill du bli grym på långdistanslöpning så är det bästa att tja.. springa långt! Så enkelt är det!

Just nu håller jag på med uthållighetsträning. Jag löper länge och på styrkepassen kör jag lättare vikter med uppåt 25 reps (muskeln ska såklart fortfarande "gå till fail" och vara helt slut inom 90 sek). Den här sortens träning gör att du får uthålliga muskler. 

Om ett par veckor börjar jag med hypertrofiträningen, kroppsbyggarträningen, igen med tyngre vikter med 7-14 reps.
Konditionsträningen för den här typens muskelarbete bör vara högintensiva intervallträningar.
Den här sortens träningsprogram gör att dina muskler växer i omfång. 
Min förbättrade uthållighet efter uthållighetsprogrammet kommer göra att jag här kommer att bli ännu bättre inom hypertrofiträningen. Mina muskler kommer orka tyngre vikter och längre intervallpass! 

Det är alltså väldigt bra att variera sin träning eftersom musklerna tillslut vänjer sig vid ditt träningsprogram och på så sätt inte utvecklas lika väl. 

Jag tänkte även att jag spräcker myten "du får långa, slanka muskler av många repetitioner med lättare vikter och stora, bulliga muskler av tunga vikter med få reps ". FEL!
Som ni såg ovan så gör hypertrofiträningen med 7-14 reps att du får stora muskler! 

Vill du dock bara få starka muskler utan att få de där "kroppsbyggarmusklerna" så ska du köra riktigt tungt med med 1-6 reps (till "fail" såklart).
Passa dig bara så att du inte skadar dig. Du måste nämligen jobba dig neråt till den här nivån genom hypertrofi för att bl.a. leder och senor ska vänja sig. 

För att förbättras inom ett visst träningsområde så krävs de runt 16-20 pass.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0