Magövningar

Anonym Om: Min dag
Kan du inte skriva lite om vilka magövningar du gör.:)
 
Dsm Om: Gym och käk
Kan du tipsa om bra, effektiva magövningar? :-)
 
Svar: Klart jag kan det! Jag och min polare Elin passade på att fota några övningar åt er igår när vi var på gymmet! Vi tog dem megasnabbt så vissa är lite stela, skeva och suddiga, men det gör inget! 

Innan jag visar övningarna vill jag bara säga att dina magrutor kommer inte att dyka upp bara för du kör stenhårt på magövningarna. Tvärt om. Gör du situps varje dag så leder det bara till att magmusklerna inte hinner återhämta sig och då bryter du ner dem istället.
Sexpacket, som vi alla redan har, syns först när underhudsfettet minskat. Bättre kondition ger högre fettförbränning, då du får bättre syretillförsel till dina muskler. Därför är detta ett bra sätt att förbränna fettet och få fram magrutorna. 
Styrketräningen ger dock musklerna mer konturer och muskler förbränner fett! Så absolut, du ska även köra styrketräning.
Ja, muskler förbränner fett, men bara för att du tränar magen så betyder det inte att du faktiskt förbränner fettet på magen. Du kan alltså inte punktförbränna fett! 

Satsa på både kondition- och styrketräning av hela kroppen, samtidigt som du håller noga koll på din kost (abs are made in the kitchen).

Så, nu kör vi!
 
 
Liggande benlyft. 
Här ligger du ner och gör precis som på bilden. Ha sträckta ben, lyft uppåt, lyft rumpen (se bild 3) och tänk på att inte bara släppa ner benen på nedvägen, utan håll emot.
Sedan när det börjar bli riktigt jobbigt (efter cirka 10 reps) så brukar jag "cykla" i luften för att få ut det där sista! 

(Du kan hänga i en ribbstol också )



Situps/crunches på pilatesboll. Jag brukar egentligen använda mig av balansbollen som ser ut som en halv pilatesboll, men den var nowhere to be found och jag orkade inte leta upp den. Jag tycker att dessa tar mer än vanliga crunches på backen.


Plankan. 
Ja den här vet ni säkert hur man gör. Stå i en minut x3. Tänk på att hålla rumpen ner. 


De sneda magmusklerna


Sneda situps/crunches på pilatesboll. 



Sneda lyft med vikt 
(?)Håll en vikt i din ena hand och luta dig långsamt åt sidan och sedan tillbaka upp. Här ska du vara lite mer åt er högra sida än vad jag är på första bilden så att de sneda magmusklerna på min vänstra sida "dras ihop" (ha handen i midjan så att du känner att det tar). Det är alltså magmusklerna på den sidan som du inte håller vikten i som tränas. Sedan byter du sida. 
Jag känner knappt dessa medan jag tränar, men jag får en jäkla träningsvärk efter.
20 reps x3 på vardera sida brukar jag köra.
 
Plankan från sidan. Gör som bilden. Samma här, stå i en minut x3. I slutet mot minuten brukar jag vagga höfterna upp och ner för att göra det lite jobbigare.
 

Jag kör tills-jag-inte-orkar-mer x3 på de övningar jag inte skrivit hur många reps jag kör.

Det finns en miljon andra övningar jag brukar variera med men här hade ni i alla fall några. Jag hoppas att jag förklarade det bra! :)


Kommentarer
Postat av: Linda

Jätte bra tips på övningar! :)

2012-08-22 @ 18:10:59
URL: http://www.nattstad.se/Ohlinda

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0