Min åsikt om dieter

Johanna Larsson Om: Tisdag kväll
Vad är din åsikt om dieter överlag då? Typ som lchf och gi och så? :)

Svar: Jag tror på det som fungerar för just DIG. Dessutom tror jag att många dieter har mycket vettigt i sig.

LCHF står för Low Carb High Fat, dvs att de som går på LCHF käkar lite kolhydrater och mycker fett.
Både kolhydrater och fett är de två energikällorna vi har och man måste få i sig det ena eller det andra för att..tja..få energi. Kolhydraterna är den första energikällan kroppen använder.
Minskar man betydligt med kolhydrater och ökar fettintaget, så lär sig kroppen tillslut att använda fettet som energi istället för kolhydraterna, och på så sätt förlorar man fettmassa, enkelt förklarat. 

GI (Glykemiskt index) är ett mått på hur olika maträtter påverkar ditt blodsocker kan man säga.
De som går efter GI-metoden unviker alla snabba kolhydrater, och tror på att hålla en jämn blodsockernivå. Äter du socker går kurvan fort uppåt och du får energi, men den går lika snabbt ner igen och du blir seg, och det vill vi inte ha! Ja, ni har säkert hört talas om det i skolan. 
De äter istället långsamma kolhydrater som förbränns sakta, håller kurvan jämn och håller dig mätt och pigg längre.
Exempel på långsamma kolhydrater: Fullkornspasta/ris/bröd/bullgur, quinoa.
Exempel på snabba kolhydrater är: Vit pasta, vitt bröd, vitt ris, godis, pommes frites, potatismos. 

Jag tror att LCHF är bra för någon som har svårt att komma igång med sin träning och hälsosammare liv, för någon som behöver direkta riktlinjer! Med LCHF blir det en helomvändning och jag tror att det är lättare att hålla sig till sin diet då! Jag tror dock inte att det är direkt hälsosamt att äta så mycket fetter som man faktiskt gör enligt LCHF. 
Angående GI så tror jag helt på vad de säger! Inga snabba kolhydrater och att långsamma kolhydrater håller dig mätt.

MEN jag tror mer på kostcirkeln helt enkelt. Att få i sig kolhydrater, fetter, protein, vitaminer, mineraler och antioxidanter. Dock säger kostcirkeln att upp till 60% av vår föda ska bestå av kolhydrater och det anser jag är för mycket, eftersom kolhydrater faktiskt är SOCKER. 
Men ja, i varje lunch/middag försöker jag käka antingen lite kolhydrater eller lite fett.
Kolhydrater i form av t.ex. fullkornspasta eller quinoa.
Fetter i form av t.ex. nötter, omega-3 (då jag inte äter fisk), avokado, frön, ägg och kanske gräddsås till kött om jag inte får med några kolhydrater.
Sedan äter jag väldigt mycket protein och grönsaker.

Men som sagt, olika dieter fungerar olika på olika människor beroende på din livsstil och hur du tränar. Googla och prova dig fram till det som fungerar bäst för just dig! 

Nu är inte jag en expert på det här och dieterna står för mer än vad jag tagit upp, men det var en snabb sammanfattning om det viktigaste, och nu har ni fått min åsikt om saken och även vad min kost består av! :)

Kommentarer
Postat av: Anonym

tack för svaret!! :D om du orkar med mer frågor hehe, så undrar jag i alla fall en sak om träning... för det första vad är ditt mål med din träning? När kommer du känna att du är nöjd med hur mycket muskler eller sånt du har och vad gör man isf då? Tränar man mindre eller vad gör man för att man inte bara ska få mer och mer muskler när man egentligen känner sig nöjd? Fast man vill ju såklart fortfarande behålla det man har!

2012-08-16 @ 22:37:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0