Mellanmål och snacks

Elin! Du verkar så otroligt duktig och påläst om träning och kost och sådär så jag tänkte ställa en fråga. Om man vill försöka att undvika kolhydrater och käka lite nyttigare - har du förslag på något lätt "snacks" man kan äta när man känner sig sugen på något? Istället för att trycka i sig massa godis och kakor? Tack för en underbar blogg!!! Kram
 

Svar: Heej! Jag tycker inte att du ska undvika kolhydrater helt, då det är en dem vi främst får energi av. Slutar du nästan helt med dem så måste du käka mycket fett istället (LCHF) som är vår sekundära energikälla.
Men att minska på kolhydraterna och endast käka de långsamma är något de flesta borde göra!
 
För det första: HA INTE GODIS OCH KAKOR HEMMA! Har du ingenting sådant hemma så kan du inte heller trycka i dig det. 
Bor du fortfarande hos din familj så kan det vara svårt (om inte de också vill leva nyttigare?) och då handlar det mer om viljestyrka. Det är jättesvårt att hålla sig ifrån det, jag vet, men vill du det tillräckligt så klarar du det!
Börjar du bli sugen på någonting så är det antagligen dags för mellanmål.
Exempel på mellanmål/snacks: nötter, keso med bär, mitt prottebröd, banan med jordnötssmör (mums), kokt ägg (ett tips är att ha ett par redan kokta i kylen), smoothie, kvarg, avokado.
 
Men de flesta gånger man är "sugen" på någonting så vill man nog bara ha något att tugga på.
Käka då kanske morötter och ha alltid tillgång till vatten och tuggumi så håller du munnen sysselsatt så att säga! 
Tänk såhär: frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag med ungefär 3 timmars mellanrum På så sätt håller du dig mätt! 
 
Något som att riskfyllt är att inte ha med sig lunch och mellanmål till jobbet. Det är aldrig bra att handla mat på fastande mage. Då brukar det gå illa! Det blir lätt att man tar det första och lättaste man ser.

Sedan tycker jag att man kan ha fredagsmys och lördagsgodis, så har man någonting att se fram och man belönar sig själv för att man varit duktig under veckan! :)
Men vill du ha ett nyttigare alternativ till det också så kör på grönsaker och dipp på kvarg, min choklad-fondue eller mina kakor till exempel! 

Tack så jättemycket för att du gillar min blogg och jag hoppas att du är nöjd med ditt svar!! Kramar! :)

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0